Scenariusz opracowany w celu znalezienia odowiedzi na pytanie "Jak powstaje chleb", (wg historyjki obrazkowej"Od ziarenka do bochenka")raz stworzenia sytuacji edukacyjnych pozwalających dzieciom zdobywać indywidualne doświadczenia w trakcie samodzielnego działania.
ANNA LIS NAUCZYCIEL MIANOWANY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA DZIECI 6-LETNICH
Temat tygodnia: „Od ziarenka do bochenka” – wszystko o chlebie. Temat dnia: „Jak powstaje chleb”- rozmowa połączona z działaniem. Metody: słowna oglądowa praktyczna elementy metody problemowej elementy technik Freineta – ukierunkowanie pracy w toku poszukiwań i współdziałania w zespole. Formy : zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne :
- fartuszki, nakrycie głowy, - na stole przykrytym obrusem produkty potrzebne do wykonania chleba ( podpisy do czytania globalnego), - pieczywo różnego gatunku, - historyjka obrazkowa pt. „Od ziarenka do bochenka”, - zadania w kopertach dla zespołów, - mikser, stolnica, narzędzia i przybory kuchenne.
Przebieg ( zadania)
|
Cel nauczyciela
|
Cele operacyjne
|
1. Zabawa ruchowa przy piosence „Mało nas do pieczenia chleba”
|
- zachęcanie do wspólnej zabawy przy piosence
|
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
|
2. Rozmowa przy zgromadzonych produktach
|
- zapoznanie dzieci z celem zajęcia
|
- dziecko zna cel zajęcia
|
3. Podział dzieci na zespoły i przydzielenie zadań:
I zadanie - ułóż historyjkę wg kolejności zdarzeń i dobierz podpisy z rozsypani wyrazowej,
II zadanie - rozwiąż krzyżówkę ( cebula, hak, lizak, ekran, balon – rozwiązanie chleb),
III zadanie – rozwiąż działania z zastosowaniem znaków + , =.
Praca w zespołach – prezentowanie efektów własnej pracy
|
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
- doskonalenie umiejętności
czytania i pisania oraz rozwiązywania zagadek umysłowych – krzyżówka,
- doskonalenie umiejętności wykonywania i odczytywania działań matematycznych, stosowanie znaków +, =.
|
- dziecko umie współpracować w grupie,
- odczytuje polecenia, układa podpisy z rozsypani wyrazowej, rozwiązuje krzyżówkę, wykonuje działanie matematyczne
|
4. Zabawa ruchowa
„W piekarni” wg pomysłu nauczyciela ( zagniatanie, wałkowanie, wbijanie jaj, ruch kolisty w prawo zgodnie ze wskazówkami zegara), ćwiczenia ortofoniczne w trakcie zabawy ( wrr odklejanie języka od górnego podniebienia, uf – wycieranie potu, dmuchanie na gorące ciasto, oblizywanie warg z lukru).
|
- wdrażanie do dokładnego wykonywania zadań,
- ćwiczenia mięśni warg i języka
|
- dziecko starannie wykonuje polecenia nauczyciela,
|
5. Przygotowanie do działania praktycznego
( fartuchy, nakrycie głowy, mycie rąk):
- odmierzanie produktów,
-mieszanie ciasta mikserem,
- wyrabianie ciasta, ugniatanie,
- formułowanie chleba i bułek,
- układanie bułek na blachach.
|
- mierzenie płynów i produktów sypkich – eksperymentowanie z wodą i mąką,
- nabywanie nowych doświadczeń w trakcie samodzielnego działania.
|
- dziecko potrafi odmierzyć odpowiednią ilość płynów i produktów potrzebną do wykonania pieczywa,
- dziecko chętnie eksperymentuje i samodzielnie wykonuje odpowiednie czynności
|
6. Odstawienie ciasta do wyrośnięcia.
Omówienie i ocena efektów pracy.
Mycie rąk i porządkowanie miejsca pracy.
|
- zachęcanie do wypowiadania się i oceny na temat efektów własnej pracy dzieci
|
- dziecko chętnie wypowiada się
|
7. Zabawa ze śpiewem „Najłatwiejsze ciasto w świecie”
|
- kształcenie poczucia rytmu,
- wytwarzanie radosnej atmosfery w czasie zabawy
|
- dziecko rytmicznie śpiewa i tańczy znaną piosenkę,
|
Wspólne przygotowanie podwieczorku z upieczonego chleba i bułek- zachęcanie do zjadania zdrowej żywności.
PRZEPIS NA CHLEB ŻYTNI
· SIEMIĘ LNIANE ZAPARZYĆ WRZĄTKIEM · 400 gr. MĄKI ŻYTNIEJ · 600 gr. MĄKI PSZENNEJ · 2 ŁYŻKI STOŁOWE MIELONEJ KOLENDRY · 100 gr. ZIAREN SŁONECZNIKA · 100 gr. ZIAREN DYNI · 50 gr. SOJI (ZAMOCZYĆ NA 24h I UGOTOWAĆ) · 2 DUŻE KUBKI WODY (WODA LETNIA) · 0.5 KOSTKI DROŻDŻY (WKRUSZYĆ DO JEDNEGO KUBKA WODY I ROZPUŚCIĆ) PO WYMIESZANIU WLAĆ DO PRODUKTÓW, DODAĆ SIEMIĘ Z WODĄ Rozpuścić w drugim kubku wody: · 3 PŁASKIE ŁYŻKI SOLI · 6 ŁYŻEK OCTU JABŁKOWEGO Wszystkie produkty wymieszać mikserem w wysokim garnku, następnie ciasto wyłożyć na stolnicę podsypaną mąką, dodać łyżkę stołową oleju, ręce posmarować olejem i zagniatać ciasto aż zacznie odstawać od ręki. Konsystencja musi być kleista. Formować kształt chleba lub bułek. Następnie posmarować je wodą lub rozmąconym jajkiem i obsypać ziarnami. Zostawić w ciepłym miejscu na 0.5-1h do wyrośnięcia. Piec na blasze podsypanej mąką 1 godz. w temp. 180 stopni.
|